банан-на-скотчі-ілюстрація
Категорії:

Межі мистецтва: банан на скотчі за мільйони

Опубліковано: Середній час читання: 6 хв.

Короткий зміст:

Інсталяція «Комедіант» (Comedian), створена італійським художником Мауріціо Каттеланом у 2019 році, є надзвичайно простою: банан, приклеєний до стіни за допомогою сірого скотчу. Однак, ця інсталяція стала справжнім хайпом у мистецькому світі, розбурхавши дискусії про межі сучасного мистецтва, комерціалізацію творчості та роль ідеї у художньому процесі. Найбільше здивування викликала ціна цієї роботи — $120 тисяч за оригінал і $6,2 млн на аукціоні Sotheby’s. Що ж такого у цьому банані, що зробило його світовою сенсацією?

Межі мистецтва - інсталяція Комедіант - Мауріціо Каттелан
Інсталяція Комедіант – Мауріціо Каттелан

Автор і контекст: Мауріціо Каттелан

Мауріціо Каттелан — італійський художник і один із найвідоміших провокаторів у сучасному мистецтві. Він сам себе називає «ледарем», адже ніколи не отримував формальної художньої освіти. Його кар’єра почалася з виготовлення меблів, але згодом він знайшов своє покликання в концептуальному мистецтві. Каттелан відомий своїми роботами, які одночасно шокують, розважають і змушують замислитися. Його стиль сповнений іронії та сатири, що дозволяє висміювати суспільні, політичні й культурні явища чи події.

Серед його найвідоміших робіт — «Америка», повністю функціональний золотий унітаз вартістю $6 млн, та скульптура «Him», що зображає Адольфа Гітлера, що молиться на колінах.

Мауріціо Каттелан - Америка
Мауріціо Каттелан – Америка
Мауріціо Каттелан - Він
Мауріціо Каттелан – Він

Каттелан завжди грає з межами сприйняття, ставлячи під сумнів не лише те, що є мистецтвом, але й які цінності ми вкладаємо у нього. Його інсталяція «Комедіант» стала ще одним прикладом того, як Каттелан майстерно маніпулює суспільними очікуваннями, створюючи твори, що резонують далеко за межами галерей.

«Комедіант» був представлений на ярмарку сучасного мистецтва Art Basel Miami Beach у 2019 році. За словами самого Каттелана, ідея цієї роботи народилася багато років тому, коли він шукав універсальну символіку. Банан, за його словами, став «глобальним символом комерційності, культури споживання та мінімалізму». Банан є універсальним фруктом, доступним у більшості країн світу, незалежно від культури чи соціального статусу. Це своєрідна метафора глобалізації та споживання, де навіть мистецтво стало частиною комерційної системи та ринку збуту в умовах перевиробництва.

Гра з аудиторією

Банан, як органічний матеріал, приречений зіпсуватися. Це робить інсталяцію символом скороминущості. У контексті сучасного мистецтва, що часто шукає вічності, Каттелан ніби ставить питання: чи може щось настільки недовговічне бути мистецтвом? Він свідомо викликає провокацію. Чи буде глядач сприймати його роботу серйозно, чи висміювати? Він ніби випробовує суспільство: наскільки далеко може зайти сучасне мистецтво? Настільки глибоко можна познущатися таким епатажем?

Комерційний успіх

«Комедіант» викликав полярні думки. Одні сприймали це як геніальне переосмислення мистецтва, інші — як знущання над здоровим глуздом.

На Art Basel робота була продана тричі: перший банан — за $120 тисяч, а наступні «версії» пішли ще дорожче. Усі вони були сертифіковані як оригінали, хоча сам об’єкт (банан і скотч) можна замінити за інструкцією від автора. Це підкреслює, що покупці платять не за фізичний предмет, а за концепцію.

Критика і підтримка

Давид Датуна, художник із Грузії, у прямому ефірі з’їв один із бананів, назвавши свій вчинок «Художник голодний». Він таким чином висміяв як комерціалізацію мистецтва, так і реакцію суспільства на подібні акції. Однак, за іронією, його перформанс став частиною ширшої дискусії про мистецтво та навіть підвищив інтерес до роботи Каттелана.

Критики називали «Комедіант» ознакою «кінця мистецтва», де ідея стала важливішою за виконання. Прихильники стверджували, що це блискуча гра з концепціями, яка розширює межі розуміння мистецтва.

Межі мистецтва: де вони?

Каттелан через свій банан намагається показати: у сучасному мистецтві кордони між об’єктом, ідеєю та комерцією майже зникли. Інсталяція є спадкоємцем ідей Марселя Дюшана, який у 1917 році представив «Фонтан» — звичайний пісуар, оголошений мистецтвом. Каттелан продовжує цю лінію, наголошуючи, що мистецтво — це не об’єкт, а контекст, у якому він існує. Робота піднімає питання про визначення та цінність мистецтва в сучасному світі. Чи залежить цінність від ідеї, репутації автора чи бажання колекціонера володіти незвичайним предметом? Чи робить висока ціна і готовність покупців платити цю інсталяцію фактом мистецтва? У чому тут творчість, майстерність, неповторність, стиль, краса? Звісно за такої позиції це не більше мистецтво, а ніж шкірка від банана після його поїдання, що і продемонстрував грузинський художник.

Однак, Каттелан намагається демонструвати, що реакція аудиторії є невід’ємною частиною мистецтва. Глядачі самі стають учасниками перформансу, обговорюючи, засуджуючи чи навіть поїдаючи його твір.

Хоча сам банан зіпсується і буде замінений, ідея «Комедіанта» залишиться. Отже, акцент переноситься на концепцію, а не на матеріал, техніку, майстерність виконання, вміння та навички майстра, його досвід та унікальне бачення краси світу. Все це стає не обов’язковим, ба навіть непотрібним для хайпу. Інсталяція Каттелана вже увійшла в історію як приклад мистецької провокації, яка, щонайменше, заохочує нас ставити складні питання про цінність і сенс мистецтва.

Хайп чи мистецтво?

Попри гучні дискусії, «Комедіант» Мауріціо Каттелана для багатьох залишається не мистецтвом у традиційному розумінні, а радше яскравим прикладом хайпу, скандалу та ньюс-мейкінгу. Банан на скотчі — це не стільки творчий акт, скільки провокація, спрямована на те, щоб привернути увагу до автора та викликати суспільний резонанс. Така стратегія характерна для сучасної культури споживання, де епатаж стає інструментом для продажів і самореклами. Чи можна назвати це мистецтвом, чи це лише добре організована рекламна кампанія? Відповідь на це питання залежить від особистого сприйняття, але очевидно одне: «Комедіант» став не стільки твором, скільки медійним явищем, а можливо навіть і симптомом, де головну роль зіграли новини, шум у соціальних мережах та свого роду шок.

Неадекватність ціни як інструмент хайпу

Ціна «Комедіанта» у $120 тисяч, а згодом, як ми це бачимо, і понад $6,2 мільйона, викликала не лише подив, а й обурення у багатьох. Для світу, де мільйони людей живуть за межею бідності, такі витрати на банан і скотч здаються абсурдними та навіть аморальними. Ця ситуація підкреслює глибокий розрив між елітним мистецьким ринком і реальним життям більшості людей. У той час як одні витрачають мільйони на провокаційні інсталяції, інші борються за базові потреби. Така контрастність викликає питання: чи є сучасне мистецтво відображенням соціальних проблем, чи це закрите коло привілейованих, які насолоджуються грою з ідеями, ігноруючи глобальні виклики?

У будь-якому випадку «Комедіант» Мауріціо Каттелана — це більше, ніж просто банан на скотчі, подобається нам це чи ні. Це симптом епохи споживацтва, де навколо мистецький хайп, скандал переплітається з комерцією, ідеї стають важливішими за матеріали, а реакція суспільства перетворює твір на глобальний феномен. Робота змусила нас замислитися: де закінчується мистецтво і починається провокація? Відповідь кожен знайде самостійно, але, безумовно, цей банан залишив свій слід у сучасному мистецтві.