Золотий перетин в живописі
Категорії:

Золотий перетин в живописі: математичні основи краси та гармонії

Опубліковано: Середній час читання: 16 хв.

Короткий зміст:

Лише на перший погляд мистецтво та математика здаються двома абсолютно різними світами. Однак насправді їхнє взаємопроникнення та взаємовизначення є істотним, що робить ці два феномени людського духу безмежно цікавими. Не лише музика, а і образотворче мистецтво тісно переплетене з математикою. І, говорячи саме про образотворче мистецтво, відзначимо, що однією з найбільш цікавих точок дотику з математикою є золотий перетин — концепція, що поєднує ідею математичної гармонії та естетичної досконалості. У цій статті ми розглянемо, як золотий перетин був виявлений і сформульований в якості концепції, як визначав розвиток живопису, дещо заторкнемо його математичні основи, а також приклади використання цього принципу видатними художниками.

Що таке золотий перетин?

Золотий перетин, або божественна пропорція, математично визначається як ірраціональне число 𝜙, яке приблизно дорівнює 1.6180339887. Воно виникає, коли відношення більшої частини відрізка до меншої дорівнює відношенню цілого відрізка до більшої його частини:

Золотий перетин

Адольф Цейзинг та його дослідження

Адольф Цейзинг (Adolf Zeising) — німецький математик і філософ, який став відомим завдяки своїм дослідженням золотого перетину. У середині XIX століття він сформулював теорію, згідно з якою цей математичний принцип має фундаментальне значення не лише в геометрії, але й у мистецтві та природі. У 1854 році Цейзинг опублікував свою працю «Про золоту пропорцію», в якій стверджував, що саме це співвідношення є основою гармонії у всьому — від будови людського тіла до композицій у живопису і архітектурі.

Пропорції людського тіла

Займаючись вивченням пропорцій людського тіла, здійснив вимірювання кількох тисяч тіл та античних статуй, виявивши, що золотий перетин можна застосувати як універсальний закон пропорційності. Він встановив, що багато частин людського тіла підкоряються цьому математичному принципу, а найяскравіший приклад проявляється в поділі тіла на дві частини через точку пупа. В процесі своїх вимірювань Цейзинг виявив, що пропорції чоловічого тіла (13:8) більшою мірою відповідають золотому перетину, ніж пропорції жіночого тіла (8:5). Ці дослідження стали основою для подальших розробок у галузі антропометрії та естетики, підкреслюючи важливість математичних пропорцій у природній та людській формі.

Адам і Єва - Албрехт Дюрер
Пропорції чоловічого та жіночого тіла – Адам і Єва, Албрехт Дюрер, 1504 р.

Цейзинг вважав, що золота пропорція є еталоном краси, і що її застосування в мистецтві допомагає досягти візуальної привабливості та збалансованості. Його дослідження мали значний вплив на подальший розвиток естетики і дизайну, зокрема на архітектуру та образотворче мистецтво, де пропорції, наближені до золотого перетину, часто використовуються для досягнення естетичної досконалості. Теорії Цейзінга сприяли популяризації ідеї, що математичні закони є не лише теоретичними, але й практичними інструментами в творчій діяльності.

Ця пропорція вважається ідеалом гармонії. Вона зустрічається в природі, архітектурі, музиці та, звісно, у мистецтві. У живописі золотий перетин часто використовується для створення композицій, що привертають увагу своєю естетичною рівновагою.

Історичні витоки золотої пропорції в мистецтві

Золотий перетин, також відомий як «божественна пропорція», має глибоке коріння в історії людства, яке тягнеться до античних часів. Це математичне явище було важливим для філософів, математиків і митців, оскільки поєднувало науку і мистецтво в єдину гармонійну концепцію. Від перших згадок у працях піфагорійців до визнання цього принципу видатними майстрами Ренесансу, золотий перетин відігравав важливу роль у формуванні художніх стандартів і ідеалів.

Піфагорійці та пошуки гармонії

Піфагорійці, філософи та математики Стародавньої Греції, були одними з перших, хто звернув увагу на математичну красу природи. Вони вивчали співвідношення чисел і їх прояви в музиці, природі і геометрії, спостерігаючи, як певні пропорції створюють гармонійні звуки. Ці пропорції стали основою для їхніх роздумів про гармонію в мистецтві. Вони вважали, що універсальна краса лежить у правильних числових співвідношеннях, і що подібні принципи можна застосувати і до архітектури та живопису.

Евклід та геометричне обґрунтування

Математичне обґрунтування золотого перетину було викладено Евклідом у його знаменитому трактаті «Начала». Він описав «середнє та крайнє відношення», яке в подальшому стало відомим як золотий перетин. Евклід розглядав це співвідношення в контексті геометричних побудов і навіть згадував його застосування для поділу лінії на дві частини так, щоб відношення між більшою і меншою частинами дорівнювало відношенню між сумою цих частин і більшою частиною. Це математичне правило стало основою для багатьох архітектурних і художніх робіт.

Золотий перетин в античній архітектурі

Одним із найбільш знакових прикладів використання золотої пропорції в античності є архітектура Парфенона в Афінах, створеного під керівництвом скульптора Фідія в V столітті до нашої ери. Хоча точні методи побудови цього храму залишаються предметом дискусій, численні дослідження показують, що пропорції колон, фронтонів та внутрішніх приміщень відповідають золотому перетину. Цей храм став символом гармонії і краси, де застосування математичних принципів забезпечило естетичну рівновагу та пропорційну досконалість.

Саме з Парфеноном пов’язаний і термін «φ» (phi), який позначає золотий коефіцієнт. Вважається, що він міг бути введений на честь Фідія, що вказує на його величезний внесок у розвиток і поширення цієї концепції.

Середньовіччя: спадщина античності

У середньовіччі інтерес до золотої пропорції дещо ослаб, але вона все ж залишалася важливим елементом у деяких галузях мистецтва. Наприклад, у готичній архітектурі золотий перетин був застосований при побудові соборів, де архітектори використовували математичні пропорції для створення гармонійних і милих оку будівель. Пропорції висоти, ширини та окремих елементів соборів, таких як арки та вітражі, гармонійно вписувалися у загальну композицію.

Відродження інтересу до золотої пропорції

Однак справжній ренесанс ідеї золотої пропорції настав в XV столітті з приходом епохи Відродження. Художники, архітектори та вчені того часу почали активно досліджувати та використовувати принципи античності. Видатний математик і художник Лука Пачолі в своїй праці «Про божественну пропорцію» (1509) детально описав золотий перетин і його зв’язок із мистецтвом. Ілюстрації до цієї книги виконав Леонардо да Вінчі, який став однією з центральних фігур Ренесансу.

Математичні основи гармонії у живописі

У живописі математичні основи золотої пропорції зазвичай застосовуються через геометричні конструкції, такі як золоті прямокутники, спіралі або трикутники, які організовують простір картини і надають їй візуальної рівноваги. Найпростіший спосіб застосування цього принципу — це поділ полотна на частини у співвідношенні золотого перетину, щоб визначити місця для ключових елементів композиції. Наприклад, горизонт може розташовуватися на лінії, що відповідає золотій пропорції, а головний об’єкт може знаходитися на перетині діагоналей золотого прямокутника.

Золоті прямокутники і сітки

Золоті прямокутники — це прямокутники, сторони яких знаходяться в золотому перетині, тобто їхні відношення відповідають числу φ (phi), яке приблизно дорівнює 1.618. Такий прямокутник можна побудувати за допомогою властивості золотого перетину, де відношення більшого боку до меншого є тим самим, що й відношення всього прямокутника до його більшого боку.

Математичне визначення золотого прямокутника

Нехай a і b — це сторони прямокутника, де a > b. Тоді відношення сторін цього прямокутника можна виразити через число φ наступним чином:

a/b = ϕ, де ϕ ≈ 1.618

Це означає, що більша сторона прямокутника дорівнює меншій стороні, помноженій на φ:

a = b⋅ϕ

Математичні властивості золотого прямокутника Множення сторін.

Якщо розділити золотий прямокутник на квадрат із стороною b, то залишок, що утвориться, знову буде золотим прямокутником. Іншими словами, якщо відрізати квадрат зі стороною b від великого прямокутника, то утворений залишок буде новим золотим прямокутником, тобто його сторони також будуть в золотому відношенні.

Наслідування послідовності Фібоначчі

Якщо побудувати ряд золотих прямокутників, кожен з яких має сторони, що відповідають числам послідовності Фібоначчі, то такий ряд буде наближатися до золотого прямокутника. Кожен новий прямокутник має розміри, де більша сторона дорівнює сумі двох попередніх. Тому, якщо взяти числа Фібоначчі

F1 = 1, F2 = 1, F3 = 2, F4 = 3, F5 = 5

і так далі, то відношення сторін кожного прямокутника буде наближатися до φ при збільшенні n

F(n)/F(n-1)

Якщо взяти ряд таких золотих прямокутників і провести по діагоналях спіралі, то ми отримаємо золоту спіраль. Це частина логарифмічної спіралі, яка має властивість, що її радіус зростає пропорційно до золотого перетину. Золоті прямокутники мають особливу естетичну та математичну цінність завдяки своїм пропорціям, які відповідають природній гармонії. Вони часто використовуються в архітектурі, мистецтві, дизайні, а також з’являються в природі. Їхні властивості дозволяють побудувати структури, що забезпечують гармонійне і ефективне використання простору.

Застосування у мистецтві

Однією з найпоширеніших форм використання золотого перетину у живописі є побудова золотого прямокутника. Коли цей прямокутник ділиться на квадрат і менший прямокутник, що також має пропорції золотого перетину, утворюється серія подібних прямокутників, яка в кінцевому підсумку формує спіраль. Ця «золота спіраль» використовується для створення композицій, що природно спрямовують погляд глядача. Наприклад, у роботах Леонардо да Вінчі, таких як «Мона Ліза», обличчя героїні знаходиться у точці фокусу золотого прямокутника, що підкреслює її центральну роль у композиції.

Золота спіраль у живописі

Золота спіраль — це крива, яка наближається до математичної концепції золотого перетину. Золотий перетин, або фі (φ), має значення приблизно 1.618. Це числове відношення характеризується тим, що відношення більшої частини до меншої є тим самим, що й відношення всього до більшої частини. Для отримання такої спіралі використовують послідовність чисел Фібоначчі, де кожне наступне число є сумою двох попередніх (1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, …). Для побудови золотого спіралі використовуються числа Фібоначчі, послідовність яких визначається рекурентною формулою:

F(n) = F(n−1) + F(n−2)

де F(0) = 0 і F(1) = 1. Кожне нове число є сумою двох попередніх. Числа Фібоначчі наближаються до значення золотого перетину, коли обчислюється відношення двох сусідніх чисел послідовності. Таким чином, з кожним кроком відношення між числами стає ближчим до φ.

Побудова золотої спіралі

Золота спіраль будуються шляхом накладання на площину квадратів, розміри яких відповідають числам Фібоначчі. Кожен квадрат має сторону, яка дорівнює одному з чисел цієї послідовності. Після побудови квадратів через їх діагоналі проводиться спіраль, що наближається до певного вигину. Крива цієї спіралі є частиною логарифмічної спіралі, яка характеризується тим, що її радіус зростає пропорційно експоненціальному закону. Математично, логарифмічна спіраль описується рівнянням:

r = ae

де r — відстань від початку координат (полярна координата), θ — кут, a та b — сталі коефіцієнти. Золота спіраль є особливим випадком цієї спіралі, де коефіцієнт b визначається золотим перетином. Це дає спіралі властивість “нескінченно” зростати з постійною швидкістю, наближаючись до золотої пропорції на кожному етапі її розвитку.

Золота спіраль
Золота спіраль, що створена на основі золотого перетину (φ ≈ 1.618). Спіраль утворюється шляхом побудови квадратів, розташованих за схемою Фібоначчі, з плавною кривою, яка з’єднує діагоналі цих квадратів.

Особливості структури золотої спіралі

Спіраль вважається «ідеальною» через те, як її форма підходить до структури органічних форм, таких як мушлі, галактики чи навіть спіралі росту рослин. Золота спіраль часто зустрічається в природі, оскільки вона оптимізує використання простору й матеріалу. Вона також має велике значення в мистецтві та архітектурі, де забезпечує візуальну гармонію і збалансованість. Золота спіраль має властивість зростати в геометричній прогресії, підтримуючи стабільність та пропорційність на кожному етапі її розвитку.

Ця структура часто використовується художниками для розташування ключових елементів. Безперечно, золота спіраль є потужним інструментом художників для створення динаміки та гармонії. Вона слугує природним шляхом для ока глядача, спрямовуючи його через головні елементи композиції. Наприклад, у картині «Народження Венери» Сандро Боттічеллі, центральна фігура богині розташована так, що її силует слідує вигину золотої спіралі, створюючи відчуття досконалого балансу.

Золотий трикутник

Ще одним геометричним інструментом, заснованим на принципі золотого перетину, є золотий трикутник. Цей трикутник має співвідношення сторін, яке відповідає божественній пропорції. Його використання допомагає художникам визначити напрямок ліній у картині, створюючи динамічні композиції. Наприклад, у творах епохи бароко цей метод часто використовувався для розміщення діагоналей, які додавали композиціям руху й енергії.

Золотий трикутник — це рівнобедрений трикутник, у якому співвідношення довжини більшої сторони (основи) до меншої (однієї з рівних сторін) дорівнює золотому перетину, приблизно 1:1,618. Цей трикутник має унікальну властивість: якщо провести висоту до основи, то вона розділить трикутник на два менші трикутники, один з яких також буде золотим трикутником, а другий — рівностороннім. Кути золотого трикутника мають приблизно такі значення: два кути по 72°, а третій — 36°. Така геометрична структура створює естетичну гармонію, яка відповідає божественній пропорції.

Геометричне креслення золотого трикутника
Геометричне креслення золотого трикутника із позначеннями

Цікаво, що золотий трикутник можна побудувати, використовуючи правильний п’ятикутник. Якщо з’єднати вершини п’ятикутника лініями, утворюються трикутники, які є золотими. Завдяки цим властивостям золотий трикутник має особливе значення в геометрії, зокрема в побудовах, пов’язаних із золотою спіраллю. Крім того, він часто використовується у створенні логотипів, архітектурних проектів та композицій, де потрібна візуальна рівновага й динаміка.

Природна гармонія і несвідоме сприйняття

Золота пропорція є математичним співвідношенням, яке часто зустрічається в природі. Це співвідношення вражає своєю універсальністю і привабливістю, оскільки виявляється у формах мушель, листя рослин, спіралях галактик і навіть у будові людського тіла. Людське око сприймає такі форми як природні та естетично привабливі, адже вони відповідають внутрішнім закономірностям, що керують навколишнім світом. Завдяки цьому, композиції, побудовані на принципах золотої пропорції, здаються гармонійними, впорядкованими та легкими для сприйняття.

Цей математичний принцип не обмежується лише природними формами, але також став основою для художників і архітекторів. Вони застосовують золоту пропорцію для створення композицій, що викликають емоційний відгук у глядача. Художники, використовуючи золотий перетин, з’єднують науку і мистецтво, створюючи твори, які одночасно захоплюють і захищають від надмірної складності. Це дозволяє досягти вишуканої рівноваги між естетикою та структурною довершеністю. Тому золотий перетин став незамінним інструментом у створенні творів мистецтва, які підкорюють своєю досконалістю.

Застосування золотого перетину в живописі

Леонардо да Вінчі

Леонардо да Вінчі є одним із найвизначніших митців епохи Відродження, чиї роботи демонструють унікальну здатність поєднувати мистецтво і науку. Його захоплення золотим перетином стало невід’ємною частиною творчості, адже цей принцип допомагав створювати досконалі композиції, які гармонійно впливають на людське сприйняття. Однією з найвідоміших робіт, у якій Леонардо майстерно застосував золотий перетин, є «Мона Ліза».

Mona Lisa - Leonardo da Vinci
Mona Lisa – Leonardo da Vinci

У цій картині обличчя Лізи дель Джокондо ідеально вписується у межі золотого прямокутника, який структурно визначає композицію полотна. Лінії золотого перетину проходять через ключові елементи — очі, носо-губну частину та контури обличчя, акцентуючи увагу на центральному образі. Ця прихована геометрія забезпечує гармонійний баланс між деталями та загальною структурою, що створює відчуття природної краси й завершеності.

Віртувіанська людина Леонардо

Не менш яскравим прикладом використання золотого перетину є знаменита «Вітрувіанська людина» — малюнок, що поєднує мистецтво й анатомічні дослідження. У цій роботі Леонардо використав пропорції золотого перетину для демонстрації ідеальних співвідношень людського тіла. Розташування кінцівок, торса і голови відображає не лише анатомічну точність, а й гармонію, яку природа заклала у будову людини.

Леонардо розглядав золотий перетин як універсальний інструмент для вивчення краси та гармонії у всіх аспектах життя. Його роботи не лише демонструють використання цього принципу, але й надихають сучасних митців і вчених досліджувати зв’язок між математикою, природою та мистецтвом. Леонардо да Вінчі назавжди залишився символом злиття науки й естетики, що підносить його творчість до рівня вічної досконалості.

Золотий перетин - Вітрувіанська людина - Леонардо Да Вінчі
Вітрувіанська людина, Леонардо Да Вінчі, 1490-1492 р.

Сандро Боттічеллі

Картина «Народження Венери» є ще одним прикладом. У цій роботі Боттічеллі використовує золотий перетин для створення ідеальної гармонії між елементами композиції. Розташування Венери на тлі, пропорції її тіла, а також розташування інших персонажів і деталей підпорядковані математичним законам.

Sandro Botticelli - La nascita di Venere
Sandro Botticelli – La nascita di Venere

Рафаель Санті

У знаменитій фресці Рафаеля «Афінська школа», створеній у 1510–1511 роках для Станц делла Сеньятура у Ватикані, золотий перетин використано для створення гармонійної композиції та підкреслення значущості центральних фігур. У центрі картини зображені Платон і Аристотель — два найвидатніші філософи античності, чия присутність символізує єдність різних напрямів філософської думки. Їх розташування в композиції відповідає золотій пропорції, що забезпечує їхню візуальну домінантність серед численних інших персонажів.

Платон із жестом, спрямованим догори, вказує на світ ідей, а Аристотель із протягнутою рукою наголошує на земних науках і практичному знанні. Відповідно до принципів золотої пропорції, вони не лише займають центральне місце у просторі, але й утворюють композиційну вісь, яка організовує весь інший простір фрески. Лінії перспективи, що сходяться у точці за ними, а також рівновага між горизонтальними та вертикальними елементами створюють гармонійний баланс.

Таким чином, Рафаель використав золотий перетин не лише як інструмент для математичного впорядкування простору, але й як засіб для підсилення ідейного змісту, акцентуючи увагу на центральній темі фрески — єдності філософії та науки.

Афінська школа - Рафаель
Афінська школа – Рафаель

Пізніший вплив: від Бароко до сучасного мистецтва

Ян Вермеєр

Ян Вермеєр, один із найвидатніших майстрів епохи бароко, славився своєю здатністю створювати композиції, які поєднують простоту й гармонію. У його роботах, включаючи знамениту картину «Дівчина з перловою сережкою», золота пропорція відіграє важливу роль у досягненні естетичної рівноваги. Композиція цієї роботи відзначається стриманістю, але водночас вражає досконалістю гармонійного розташування елементів.

Дівчина з перловою сережкою - Ян Вермер
Дівчина з перловою сережкою – Ян Вермер 1665

Головний акцент картини — обличчя дівчини — розташований таким чином, що потрапляє до меж золотого трикутника, створюючи природний фокус для глядача. Перлову сережку, яка є центральним елементом, також можна вважати точкою гармонії, розміщеною відповідно до пропорційного балансу. Вермеєр вдало використовує контрасти світла і тіні (техніку кьяроскуро), щоб підкреслити об’єм і деталізацію, акцентуючи увагу саме на ключових елементах композиції.

Завдяки майстерному використанню золотого перетину Вермеєр досягає ідеального поєднання спокою і напруги в своїх роботах. Його здатність інтегрувати математичні принципи в живопис зробила «Дівчину з перловою сережкою» не лише технічно досконалою, але й емоційно глибокою.

Сальвадор Далі

Сальвадор Далі, один із найвизначніших представників сюрреалізму, звертався до принципів золотого перетину для створення гармонійних і водночас загадкових композицій. У його картині «Таємна вечеря» (1955) золотий перетин став основою для побудови простору та розташування головних елементів. Полотно, за формою наближене до золотого прямокутника, демонструє досконале співвідношення пропорцій, яке привертає увагу глядача своєю гармонією та симетрією.

Розташування постатей учасників вечері підпорядковане строгій структурі, яка відповідає принципам золотого перетину. Центральною фігурою є Христос, який знаходиться у точці перетину головних діагоналей композиції, що гармонійно вписується у структуру золотого трикутника. Оточення Христа також відповідає цій пропорції: постаті апостолів, архітектура фону та навіть самі градації світла і тіні впорядковані згідно з ідеальними співвідношеннями.

Тайна вечеря - Сальвадор Далі
Тайна вечеря – Сальвадор Далі, 1955

Завдяки використанню золотого перетину Далі вдалося об’єднати математичну точність із сюрреалістичним світоглядом, створивши композицію, яка випромінює благодать та вражає своєю глибиною. «Таємна вечеря» є прикладом того, як математичні принципи можуть надавати витонченість і гармонію навіть найбільш фантазійним творам мистецтва.

Піт Мондріан

Піт Мондріан, один із піонерів абстрактного мистецтва та засновник напряму неопластицизму, вдало інтегрував принципи золотого перетину у свої геометричні композиції. Хоча його роботи на перший погляд здаються простими — комбінація ліній і прямокутників, забарвлених у червоний, жовтий, синій і чорний кольори, — кожен елемент на полотні розташований згідно з ретельно вивіреними пропорціями. Саме ці математичні розрахунки надають його творам відчуття гармонії, навіть серед уявного хаосу.

Мондріан прагнув досягти універсальної краси через баланс та простоту, що було неможливим без дотримання певних правил пропорцій. У його картинах, таких як «Композиція з червоним, синім і жовтим», можна побачити, як співвідношення сторін прямокутників і ліній підпорядковуються принципам золотого перетину. Простір ділиться таким чином, що глядач підсвідомо відчуває рівновагу між великими та малими формами, навіть якщо цього не усвідомлює.

Золотий перетин - Червоний, синій і жовтий, Піт Мондріан,
Червоний, синій і жовтий, Піт Мондріан, 1930

Завдяки використанню золотого перетину Піт Мондріан створював візуальну гармонію, яка поєднувала математичну точність із емоційним впливом. Його роботи демонструють, як навіть у абстракції пропорції можуть виступати інструментом для передачі краси та рівноваги.

Чому золотий перетин настільки ефективний?

Золотий перетин, або божественна пропорція, вважається одним із найбільш ефективних інструментів для створення гармонії через свою унікальну здатність підсвідомо впливати на сприйняття людини. Цей математичний принцип є універсальним і проявляється у природі, мистецтві, архітектурі та навіть у біології. Його ефективність пояснюється декількома ключовими причинами.

  • По-перше, золотий перетин часто зустрічається в природі: у формах мушель, листя рослин, пропорціях людського тіла, розташуванні насіння у соняшниках і навіть у спіралях галактик. Людський мозок еволюційно привчений сприймати ці форми як природні й гармонійні, тому композиції, побудовані за цим принципом, здаються нам інтуїтивно привабливими.
  • По-друге, золотий перетин створює баланс між симетрією та асиметрією. Повна симетрія може виглядати статичною, тоді як надмірна асиметрія — хаотичною. Золоте перетин забезпечує ідеальне співвідношення, яке поєднує динаміку та стабільність, зберігаючи візуальну рівновагу.
  • По-третє, ця пропорція має математичну унікальність і взаємопов’язаність із послідовністю Фібоначчі, яка створює спіральні форми. Ці форми природно спрямовують погляд глядача через ключові елементи композиції, надаючи творам логічну і водночас емоційну завершеність.

Зрештою, ефективність золотого перетину полягає у його здатності поєднувати наукову точність і естетичну красу. Він працює як універсальний «код гармонії», що знаходить відгук у людській підсвідомості. Саме тому цей принцип залишається популярним інструментом у мистецтві та дизайні протягом століть.